mini regels

Discussie omtrent de reglementen van de club gebeuren hier.

Moderator: Dave

mini regels

Postby Ally » Mon Nov 30, 2015 7:40 pm

graag voorstellen van de mini rijders om een reglement te maken voor deze klasse indien er voldoende piloten zijn om clubrace te rijden.
GTM R/C Club bestuur
Ally

Re: mini regels

Postby bart verschueren » Mon Nov 30, 2015 7:52 pm

Motor en fdr beperking?
no pain, no gain
bart verschueren

Postby herman vg. » Mon Nov 30, 2015 8:21 pm

bart verschueren wrote:Motor en fdr beperking?

Fdr beperking word nogal moeilijk omdat tamiya mini's een vaste spur hebben (Gear box) en maar 3 verschillende pinions.

-banden:55mm en 60mm banden
-body's vrij
-regelaar: Vrij (brushed)
-Wielbasis:210,225,239mm
-motor: Carson cupmachine,540 Johnson,lightly tunes,... (brushed)
-Chassis: Vrij (zolang het maar mini is :D )
-hophups: Alle toegelaten

Een vaste snelheid is ook niet echt een goed idee omdat de banden vooral belangrijk zijn bij een mini waardoor je sneller kunt accelereren bijvoorbeeld uit een bocht.

Groetjes Vincent
herman vg.

Postby Mathias - Nico » Mon Nov 30, 2015 8:25 pm

Je kan eventueel een van de standaard fdr's van de M05 nemen als max fdr. Andere merken zoals de BSR hebben meer mogelijkheden mbt fdr's.
Mathias - Nico

Postby bart verschueren » Mon Nov 30, 2015 9:07 pm

De bsr heeft standaard 5.46 is natuurlijk leuker als alle merken wat dezelfde hebben.
no pain, no gain
bart verschueren

Postby herman vg. » Mon Nov 30, 2015 9:27 pm

bart verschueren wrote:De bsr heeft standaard 5.46 is natuurlijk leuker als alle merken wat dezelfde hebben.

Maar zo kan je dat niet berekenen bij een tamiya omdat dat 2wd is en bij de bsr 4wd.
herman vg.

Postby bart verschueren » Mon Nov 30, 2015 10:23 pm

Ik stel voor dat we donderdag eens vergelijken of het veel verschil is tussen de tamiya en de bsr
no pain, no gain
bart verschueren

Postby Dave » Tue Dec 01, 2015 10:20 am

Voorstel Vincent lijkt me prima.

Ik ben wel van mening dat een mini oftewel M-chassis enkel met 2wd mag zijn.
Een 4wd is naar mijn mening geen M.
Dave
Site Admin

Postby bart verschueren » Tue Dec 01, 2015 11:33 am

Er zulle toch ook wel m-chassis 4wd van tamiya zijn waarschijnlijk. De bsr is ook een m-chassis en die is nu eenmaal 4wd. Daar een verbod op leggen vind ik overdreven
no pain, no gain
bart verschueren

Postby Mathias - Nico » Tue Dec 01, 2015 3:29 pm

Ik ben het eens met Bart. Het is niet omdat je geen Tamiya koopt of een 4WD dat het geen M-chassis is. Op de Fun-drive rijden bij de M-klasse ook 2WD's en 4WD's door elkaar, maar daar is afgesproken om voor de 4WD's de FDR te beperken om gelijk te zijn aan de 2WD's.
Mathias - Nico

Postby herman vg. » Tue Dec 01, 2015 7:14 pm

Maar ik blijf mij afvragen hoe jullie dit willen gaan doen met de fdr want ik zou niet weten hoe jullie dit willen gaan berekenen? langs de eene kant snap ik waarom Dave vind dat een 4wd geen mini is omdat dit gewoon nergens word toegepast een mini met 4wd.Ik veronderstel ook dat Dave dit vind omdat een 4wd sowieso veel sneller is dan een 2wd . Tamiya heeft 1 4wd mini en dat is de tamiya TAO5-M-Four (84255) en die word bij mijn weten nergens toegelaten.Ik wil voor alle duidelijkheid zeggen dat ik niets tegen de BSR auto's heb en tegen de piloten die er met rijden maar ik denk dat ik nu heb verwoord wat Dave bedoeld,maar volgens mij gaan jullie geen akkoord vinden om deze regels gelijk te trekken omdat je een 4wd en 2wd niet kunt vergelijken.
herman vg.

Postby addicted2blue » Tue Dec 01, 2015 8:27 pm

Wat Dave en Vincent willen verduidelijken zal ik hier met een waar gebeurd voorbeeldje geven :wink:

Om het verschil tussen een 2WD en een 4WD aan te tonen kan ik naar de eerste fundrive refereren.
Er reed 1 iemand met een 4WD mee en dat was Alwin, de laatste fundrive was er niemand die mee reed met een 4WD.
Alwin, (een super toffe persoon) doet zijn best om goed te rijden maar is niet zo snel als Hans.
Toch slaagde hij in de laatste finale erin om bijna een identieke snelste ronde tijd te rijden als Hans die met een M-05 reed.
Echter reed Alwin met een aangepaste FDR omdat de andere piloten opmerkten dat Alwin sneller was met zijn 4WD dan de mensen met een 2WD.
Ik denk dat we er goed aan zouden doen om zoals op de Fundrive de motor en regelaar vrij te laten en er niet teveel regels aan te koppelen zodoende om er een fun-reeks aan over te houden.
Brushless of brushed motoren hebben wel een verschil in snelheid en rondetijden, maar ik zie niet iedereen met een 17.5T brushless motor gaan rijden in zijn M-chassis.
Wie het snelheidsverschil aan kan en wilt zal met een brushless rijden en wie het leuk en fun wilt houden zal het bij een goedkope brushed (silvercan of dergelijke) combinatie houden.

Bovendien heb ik afgelopen wknd met een brushed (GT Tuned) motor een bijna identieke snelste ronde tijd gereden als Thomas met een 17.5T motor, het verschil was dacht ik 0,03s in het voordeel van Thomas)

Dit is gewoon mijn gedacht en dus niet bindend :wink:
addicted2blue

Postby Dave » Tue Dec 01, 2015 9:04 pm

Vincent heeft iets duidelijker uitgedrukt wat ik dus wilde zeggen.
Ik wil zeker de reeks niet vol regeltjes stoppen maar er is wel een duidelijk verschil tussen 2WD en 4WD.

De Tamiya TA-05 M is zoals de benaming zegt eerder een kleine broer van de TA-05 dan een mini.
Dave
Site Admin

Postby bart verschueren » Tue Dec 01, 2015 9:46 pm

Het is ook mogelijk om de bsr autos op 2wd te zetten als de 4wd echt een probleem is. Is maar een kwestie van kardannetjes uit te nemen.
no pain, no gain
bart verschueren

Postby Dave » Fri Dec 04, 2015 2:24 pm

Laat ons misschien de clubrace van december eens gewoon een mini reeks rijden zonder reglement
om te zien wat het geeft?
Ik denk dat de meeste M rijders dit toch zuiver voor de FUN doen.
Dave
Site Admin

Return to Reglementen