27T Stock

Discussie omtrent de reglementen van de club gebeuren hier.

Moderator: Dave

Re: 27T Stock

Postby Gert » Tue Feb 10, 2015 7:42 am

Heb dit hier gelezen en om eerlijk te zijn , heeft dit me heel de nacht best bezig gehouden en alles eens afgewogen.

Als we 17.5 blinky mogen rijden ga ik terug meerijden in de stock. En dit om een aantal redenen.
1 ste reden : Ik ben vorig jaar gestopt met stock te rijden door vooral de vele elec problemen met spectrum/savox/ tamiya regelaar.
Die combinatie is gewoon waardeloos gebleken.

Nu rijd ik in mijn beide auto's met hobbywing regelaars en heb sindsdien geen problemen meer. (hout vasthouden) :roll:
Nu kan ik dus gewoon een 17.5 in mijn bakske steken en alles werkt normaal.

2de reden : Als ik de piloten in de superstock zie rijden, sta ik nog enorm veel achter op die. Ik heb ook bewust de laatste maanden blijven rijden met een 16T in mijne Ta06 omdat direct overgaan naar een 10.5T nefast zou geweest zijn denk ik voor mij. 16T begint best te gaan op dit moment en stapje terug naar 17.5T ga ik niet van wakker liggen.
En in deze reeks ga ik waarschijnlijk beter leren rijden dan in de superstock waar ik waarschijnlijk teveel in de weg ga rijden.

3de reden : zo kan ik de clubwedstrijden meedoen met 17.5T stock en tijdens de trainingen kan ik gaan oefenen met andere motors om zo mijne stock wagen beter te leren kennen en af te stellen.
Als dit na verloop van tijd lukt en ik op trainingen zie dat ik qua rondetijden wat meekan in de superstock, dan zal die overstap volgens mij beter gaan dan nu.

Wat ik wel wil blijven doen , als dit mag, is ook meerijden met 1/12de reeks . Vind deze enorm leuk en gaat me best wel af.
Is helemaal iets anders dan touring, maar geeft wel veel fun.
Als de heren van het bestuur hiermee akkoord zijn dan is dat ook geregeld 8)

Dave wrote:Dave:

Ik denk dat je kwa kosten zeker goedkoper af bent met de 17,5t BL.
Als je de trainingen en de clubraces allemaal wil doen met de carsoncup en je wil snel genoeg zijn mag je elke maand een verse steken, hopla 15€ x 12 enkel aan carsoncup motoren.
Daar gaat de goedkope instap.

Hier heeft Dave gelijk in. Ik heb vorig jaar toch best een aantal carsoncups versleten.
Bij hobbyking kan je een 17.5T kopen rond de 40 euro dacht ik. Vind ik best aanvaardbare prijs.

Wat snelhied betreft.
Weet niet of het een groot verschil gaat geven of we 35 of 40 mogen rijden.
Bij deze Ally wil jij zeker donderdag 19 feb snelheidsmeterke meebregen :wink:

Bon nu dutje doen :mrgreen:
Gert

Postby benny » Tue Feb 10, 2015 11:16 am

Ok, wat denken jullie van deze regel:

17.5 + blinky + 0° timing op de motor en de 35km/u regel blijft.
De tincans, CC Machines en andere 27T motoren mogen ook nog gebruikt worden. Voor gewone 27T brushed motoren geldt dan ook een vaste endbell of 0° timing op de motor.
GTM R/C Club bestuur
benny
Site Admin

Postby ghostjen » Tue Feb 10, 2015 9:21 pm

dirk zegt;

Wat die 35Km/u betreft zou ik deze ook beter op 40Km/u zetten of zoals op het BK in de stock reeks een vaste FDR (bvb 6.00) bepalen en de vertiming op de motor op 0° (dit kan gewoon door de vertiming te verdraaien)
De reden daarvoor is gewoon om de rookies meer met de snelheid gewoon te laten worden t.o.v. de snellere reeks als deze later willen overstappen.
Dit lijkt mij een betere oplossing en ook meer hedendaags.

is dit inderdaad niet beter dan de 35km/u. 8)
ghostjen

Postby Mathias - Nico » Tue Feb 10, 2015 9:32 pm

17,5T is ook goed voor Mathias. En hij heeft liefst ook max 40km/u, kwestie van stapsgewijs te leren omgaan met hogere snelheden.

Er zal wel iemand moeten helpen om zijn 17,5 blinky te zetten (Trackstar) :)
Mathias - Nico

Postby Ally » Tue Feb 10, 2015 10:14 pm

ghostjen wrote:dirk zegt;

Wat die 35Km/u betreft zou ik deze ook beter op 40Km/u zetten of zoals op het BK in de stock reeks een vaste FDR (bvb 6.00) bepalen en de vertiming op de motor op 0° (dit kan gewoon door de vertiming te verdraaien)
De reden daarvoor is gewoon om de rookies meer met de snelheid gewoon te laten worden t.o.v. de snellere reeks als deze later willen overstappen.
Dit lijkt mij een betere oplossing en ook meer hedendaags.

is dit inderdaad niet beter dan de 35km/u. 8)

nee, want dat gaat niet als je verschillende motoren toestaat die allen op een ander toerental draaien.
als 17,5 blinky de standaard wordt, zal je nog steeds de normale brushed tincan ook moeten toestaan voor de echte beginners. zij moeten ook kunnen starten.
GTM R/C Club bestuur
Ally

Postby Dave » Tue Feb 10, 2015 10:18 pm

Wat de snelheid betreft:
35 is voldoende om te leren denk, dit is echt geen straf hé :) !
Trouwens met de tamiyacup is er volgens mij in de stock ook niet sneller gegaan.
En je zit met verschillende motoren in de reeks, de silvercans moeten ook nog meekunnen.
De piloten die nu stock rijden hebben al wat ervaring maar als er nieuwe leden bijkomen zal de 40 voor ergernis zorgen denk ik.

Kwestie timing:
Ik ben niet voor de 0° op de motor, ik heb ook nog geen 17,5t BL met 0° gezien.
De meeste BL motoren hebben 15° min.
De timing van de motor vrij.

benny wrote:Ok, wat denken jullie van deze regel:

17.5 + blinky + 0° timing op de motor en de 35km/u regel blijft.
De tincans, CC Machines en andere 27T motoren mogen ook nog gebruikt worden. Voor gewone 27T brushed motoren geldt dan ook een vaste endbell of 0° timing op de motor.

Voorstelleke:

Motor: silvercan, carson cupmachine, 27t brushed motor, 17.5t BL (merk vrij).
Regelaar: vrij (Brushless MOET in de BLINKY modus staan).
Banden: rubber (merk vrij).
Body: 190mm, rest vrij
Chassis: schaal 1/10 , rest vrij
Dave
Site Admin

Postby Mathias - Nico » Thu Oct 01, 2015 10:51 am

Ik wil toch nog even terugkomen op dit topic om voor te stellen om ipv met een maximum snelheid te werken, eerder te werken met maximum FDR. Ik begrijp dat er destijds geopteerd is voor een maximum snelheid van 35 om de instap te verkleinen, maar er is geen nieuwe instap momenteel. De deelnemers aan de clubwedstrijden zijn allemaal "ervaren" rijders die de 17.5 rijden. De BK rijders zijn gewend om met een FDR van 5.4 te rijden en moeten dan opnieuw hun wagen in snelheid verminderen enkel en alleen voor de clubrace. Een clubrace is ook een goeie training om te leren in wedstrijdverband te rijden, maar als de omstandigheden dan aangepast worden, is het ook niet optimaal. Naar de TamiyaCup toe rijden de GTM deelnemers minstens TW, dus sowieso niet meer met een Carson of tincan.
Indien er toch nieuwe instap is en die persoon gaat cluybwedstrijden meerijden, dan kunnen we dit nog herbekijken, maar nu vind ik het wat een gemiste kans om geen echte wedstrijdsimulatie met een vaste fdr te doen.

Happy to discuss....
Mathias - Nico

Postby bart verschueren » Thu Oct 01, 2015 6:15 pm

Ik zou daar geen probleem mee hebben. Maar ik zelf ga volgend jaar zowiezo superstock rijden. Dus voor die paar keer nog maakt mij dat niet uit.
no pain, no gain
bart verschueren

Postby Ally » Wed Oct 07, 2015 3:27 pm

moeilijk geval.
er is gisteren nieuwe jeugd komen rijden met een standaard tt01.
die moet ook "meekunnen" in de 27t stock klasse en geen verkoudheid oplopen als de rest er voorbij gevlogen komt.
met een tincan ga je normaal niet winnen, maar je moet wat mee kunnen met de flow.

een fdr is volgens mij niet werkbaar bij ons. wie gaat dat nakijken? dan komt het weer aan (zoals steeds in stockracing) wie de beste batterij, motor (timing) en ESC (weerstand) heeft ...
bart heeft met een geldige 17,5 blinky bk setup op de rollen 64 gehaald ...
als je de snelheidsbeperking laat vallen is het hek van de dam volgens mij.

wat wel eventueel overweegbaar is (mijn persoonlijke mening) is bijvoorbeeld de verhoging van 35 naar 40km/u.
in ieder geval moet hier eens over gesproken worden met de huidige stock piloten samen, maar vergeet niet dat een beginneling in deze klasse mee moet kunnen ...
GTM R/C Club bestuur
Ally

Postby bart verschueren » Wed Oct 07, 2015 4:53 pm

Ja de fdr is zeker geen eerlijke optie. 40 km/u is nog te doen al zal dat voor een beginneling al een serieuze flow worden
no pain, no gain
bart verschueren

Previous

Return to Reglementen